Věříme, že spokojené dítě, přicházející a odcházející z DS, šťastné a těšící se na každý den, bude radostí naší i Vaší. Jsme si vědomi toho, že vstup každého dítěte do DS patří k významným událostem v životě dítěte i celé rodiny a je zásadním zásahem do dosavadních zvyklostí. Dítě přestává být středem dění ve své rodině a stává se součástí společenství, ve kterém bude muset společně s ostatními dětmi dodržovat určitá pravidla.
Čím dítě na začátku adaptačního cyklu prochází:
[1]
Máma a táta nejsou po určitou část dne k dispozici.
[2]
Dítě se musí naučit respektovat nová pravidla.
[3]
Učí se sžít s novým kolektivem a prostředím.
[4]
Učí se důvěře k jiným dospělým než k rodičům.
Čas potřebný k adaptaci závisí především na věku a psychickém vývoji dítěte. Odměnou při úspěšné adaptaci jsou dítěti nové zážitky, zkušenosti a plno kamarádů, i větší samostatnost.
Při samotném nástupu doporučujeme dobu strávenou v DS postupně prodlužovat dle možností rodičů a hlavně psychických limitů dítěte.
Určitě NEDOPORUČUJEME dát dítě bez přípravy do DS na celý den!
Rozvrhněte čas
Tak aby, dítě nebylo stresováno spěchem při příchodu ani odchodu z DS.
Délka adaptace
Délka adaptace je u každého dítěte individuální. U někoho může trvat několik dní, u jiného i několik týdnů. S rodiči dětí pečlivě plánujeme celou adaptaci a domlouváme, jak bude celý proces vypadat. Vždy se snažíme, aby dítě mělo dostatek prostoru a času zvyknout si v novém prostředí. Zároveň doporučujeme, aby si rodiče neplánovali start v novém zaměstnání souběžně se startem v dětské skupině. Mají tak čas být na blízku a jsou k dispozici, když je třeba. První dny může být dítě přítomno i s rodičem třeba jen hodinu nebo dvě. Další dny zkouší rodič postupně odejít a zase se vrátí. Postupně se navyšuje čas pobytu dítěte v DS a jeho pozvolné zapojení do denního režimu.
Používejte stejné rituály
Voďte dítě do DS vždy ve stejném čase a vyzvedávejte je pokud možno ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačince, nejen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod. I když se jeden den nepovedl, je třeba přijít další den zase. Pravidelný rytmus pomáhá dětem rychleji se adaptovat.
Předání dítěte pečující osobě – chůvě
Zbytečně neprodlužujte ranní loučení a nevyvolávejte vdítěti lítost nad vzájemným odloučením. Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale i rozhodní. Děti hodně vycítí emoce, nejistoty rodičů a někdy je to pro ně náročnější. Prodlužováním loučení prodlužujete pláč dítěte. Neodcházejte však natajno, bez rozloučení. Není také vhodné slibovat odměny tipu: když nebudeš plakat, tak ….. a je důležité dávat sliby, které splníte (přijdu za chvíli, po obědě…). Pokud rodič nese předávání dítěte těžce, je lepší na pár dní-týdnů posílat klidně druhého rodiče. Když maminka slíbí, že přijde ona, tak musí opravdu přijít ona.
Předávání dětí rodičům
Pečující osoby při předávání dítěte rodičům povypráví, jak dítě pobyt v DS prožilo a je již na rodičích, zda budou chtít položit doplňující otázky o prožití jejich dítěte v DS. Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát. Dítě za zvládnutý pobyt v DS pochvalte. Pozitivně motivujte. Vyzdvihněte jeho pěkné zážitky.
Vyzvedávání dětí
Při vyzvedávání dítěte z DS se může stát, že dítě reaguje pláčem. To je naprosto přirozená reakce. Hlavně dítě nelitujte, že muselo být přes den samo bez vás – to mu rozhodně neprospěje.
Buďte citliví a trpěliví
Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo. Ujistěte dítě, že je do DS neodkládáte. Vysvětlete mu, že ho máte rádi a že nechodí do DS proto, že na něj nemáte čas, nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinnosti – vy práci, vaše dítě školičku. Každé dítě je jedinečné a vyžaduje individuální přístup, který zahrnuje pochopení a citlivost k jeho specifickým potřebám.
Úvodní schůzka s rodiči
Úvodní schůzka s rodiči nově přijatých dětí se týká informací o provozu miniškolky, předání potřebných dokumentů k nástupu do DS, jak pomoci dítěti k nástupu a zodpovězení otázek rodičů. Při této příležitosti mohou být děti přítomny v DS a seznamovat se s jejím prostředí. Pořádáme také před začátkem šk. roku setkání dětí, které společně v novém roce nastoupí jako nové.
Individuální přístup
Nově příchozím dětem věnujeme zvýšenou individuální péči. Nenutíme děti do společných aktivit ani do jídla. Individuální přístup k dětem, citlivé přijetí, klidné vystupování, tolerance, vcítění se do situace dítěte, dítě je třeba získat, zaujmout, nadchnout, upoutat, a usnadnit mu novou situaci tak, aby pečující osobu přijalo jako dalšího člověka, ke kterému postupně získá důvěru.
Konzultace
Kdykoliv budete potřebovat, stačí nám dát vědět a můžeme se sejít a probrat, co trápí Vás nebo Vaše děti. Sami často píšeme rodičům aktuální informace a sdílíme výstupy z aktivit, aby neměli obavy. Stejně tak se Vám můžeme ozvat my, pokud bychom se s Vámi potřebovali poradit. Adaptační proces je náročný nejen pro dítě, ale i pro samotné rodiče, kteří mohou prožívat různé obavy. Čím lépe se Vám podaří své pocity zpracovat, tím více usnadníte adaptaci dítěte. Neváhejte proto být s námi v kontaktu a kdykoliv se doptat na to, co Vás zajímá.
První krize
První týden bývají děti v DS nadšené. Zhruba po pár dnech může, ale nemusí nastat první krize. Dítěti dochází, že docházka do DS je napořád. To v dětech vyvolává obrannou reakci, jako je například ranní pláč, znovu počůrávání či vztekání cestou do školičky nebo v šatně. Někdy přijdou adaptační obtíže až po pár týdnech bezproblémové docházky a nemusí to mít žádnou objektivní příčinu. Nebojte se, tímto prochází velká část dětí a je to zcela přirozená součást adaptačního cyklu na DS. Pokud se objeví adaptační problémy, budeme hledat společně individuální řešení v zájmu dítěte. Toto by mělo nejdéle do 3 měsíců odeznít. Při přetrvávajících potíží s adaptací a po konzultaci s pediatrem je doporučení vedoucí DS odklad docházky. K tomuto dochází zcela výjimečně. Bohužel od nástupu do DS mohou dětem ztěžovat adaptaci opakující se nemoci, kdy dítě přijde z rodinného kruhu do dětského kolektivu po delší době. Míra stresu je po nástupu do nového prostředí vysoká. Stejně jako u Vás rodičů, když máme přejít do jiné práce. Dítě je psychicky oslabené, a na rozdíl od Vás nemá ještě dozrálý imunitní systém a je vůči nemocem méně odolné. Počítejte teda předem s tím, že dítě bude ještě potřebovat Vaši zvýšenu pozornost a promyslete, jak budete řešit ošetřování dítěte v případě nemoci. Nedoléčené děti přispívají k nekonečnému koloběhu nemocí, a tím k prodlužování adaptačního procesu. Navíc dítěti nedoléčenému není ve školce dobře a nepřispívá to k jeho dobré zkušenosti se školičkou.
Náš i Váš cíl = bezproblémový a co nejméně stresující přechod dětí z rodinného prostředí do kolektivu DS a hlavně, aby děti přicházely a odcházely z DS spokojené a těšily se na každý den s námi!